Slunná Itálie, dům na venkově a nedělní odpoledne třeba před padesáti lety. Uslyšíte šustění novin, štěbetání příjemného rodinného rozhovoru a hlasité šumění moka konvičky. Za chvíli už ucítíte i silnou vůni čerstvě uvařené kávy. Moka konvička patřila do každé italské domácnosti i do té na venkově. Kdo stál u její kolébky?

Malá továrna, obrovský úspěch

Alfonso Bialetti se narodil v severní Itálii a mladá léta strávil ve Francii. Vydělával si jako kovolitec a naučil se pracovat s nejrůznějšími kovy. Po návratu do vlasti, otevírá v roce 1919 menší dílnu, která zpracovává polotovary z hliníku.

Hliník je v té době chápán jako moderní materiál a o výrobky je velký zájem. Alfonso Bialetti používá při výrobě formy a výrobky odlévá. Dílna vznikla v italském Crusinallu a zaměstnávala několik dělníků. V té době už vznikaly velké a složité přístroje, které připravovaly espresso a byly určeny pro použití v kavárnách. Fungovaly stejně, vysokým tlakem přepouštěly vařící vodu přes namletou kávovou směs. Kdo si chtěl vychutnat šálek kávy, vydal se do kaváren. To se začalo měnit po roce 1933.

Kávovar, který znamenal revoluci v přípravě kávy

Alfonso Bialetti spolupracoval s vynálezcem Luigim de Ponti a díky spolupráci vnikla konvička, kterou dnes zná téměř celý svět. Inspirací byl pohled na prádelnu, kdy pradleny využívaly uprostřed kádě trubku, která vháněla horkou vodu přes mýdlovou směs a usnadňovala tak praní. Princip vysokého tlaku horké vody si vypůjčili a začal vnikat geniální a užitečný kávovar. Vzhled ve stylu Art Deco byl trefou do černého a jistě by nikdo nepředpokládal, že se stane nadčasovou ikonou a symbolem domácí přípravy kávy po mnoho desítek let. Moka konvička Bialetti si hledala na trh cestu poměrně složitě a zdlouhavě. Zpočátku byla oblíbená jen v lokalitě poblíž dílny, později byste ji našli v každé domácnosti.

Moka konvička do každé domácnosti

Jednoduchá příprava, malý a lehký přístroj byl předurčen k tomu, aby si získal velkou oblibu. Zatím však o něm mnoho zákazníků neví. Alfonso Bialetti už je téměř v důchodovém věku a v obchodních záležitostech spolupracuje se svým synem. Spouštějí velkou reklamní kampaň s televizními spoty. Muž se vztyčeným prstem objednávající šálek kávy se později stává symbolem Moka konvičky. Malého muže s knírkem vytvořil Paul Campani jako komiksovou postavičku a dodnes zdobí jednu stranu konviček Moka Express. Společnost Bialetti má na něj ochrannou známku.

200 milionů kávovarů

Reklamní kampaň odstartovala obrovský věhlas a oblibu Moka konvičky. Za padesát let od uvedení reklamní kampaně bylo prodáno přes 200 milionů kusů domácího kávovaru. Kávovar byste našli v téměř každé italské domácnosti, někde i ve více kusech. Velmi brzy si otevírá cestu i na zahraniční trhy a jeho obliba roste. Najednou jste nemuseli na šálek kávy do kavárny s peněženkou. Najednou jste si mohli šálek dobré kávy vychutnat i doma.

Dodnes značku Bialetti na trhu naleznete. Společnost Bialetti Industrie SpA vyrábí kuchyňské spotřebiče a uvedla do domácností mnoho inovativních pomocníků. Moka konvičkou příběh jejího úspěchu začal, ale rozhodně neskončil.

Koupit Bialetti moka konvičku si můžete např. na serveru Čerstvá káva nebo na Alza.cz už od pár set. Italskou kvalitu si tak můžete dopřávat v pohodlí domova denně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here