Přijímací pohovor je tím nejdůležitějším krokem, který musíte udělat, abyste získala novou práci. Můžete buďto všechno ponechat náhodě a doufat, že to nějak zvládnete, nebo se pečlivě připravit a vše si zvážit, což vám nejspíše pomůže udělat lepší dojem. Tak pro co se rozhodnete vy?
První dojem. Někdo na něj neklade žádný důraz, ale přesto je první dojem velice důležitý, neboť může velmi ovlivnit toho, kdo s vámi pracovní pohovor povede. Budete-li se chovat nevhodně, určitě vás nepřijmou. Takže co všechno bychom měli udělat proto, abychom svou práci dostali a abychom udělali dobrý dojem?
Šaty dělají člověka
Tohle rčení je naprosto trefné a týká se jak žen, tak i mužů, kteří tento fakt mnohdy velmi podceňují. Osoba, která s vámi vede pohovor, se rozhodne na základě prvního dojmu již během 2 – 3 minut, jestli jste žhavý kandidát, nebo naprosto nevhodný uchazeč. Jestliže tedy nemáte rádi lodičky nebo dopnutý knoflíček na límečku košile, překonejte se a vydržte to. První dojem je nesmírně důležitý. Nicméně nic se nesmí přehánět. Vhodné oblečení vybírejte vždy podle typu práce, o kterou se ucházíte. Jestliže se hlásíte na pozici prodavačky, asi nemusíte mít na sobě perfektně padnoucí kostýmek a boty na vysokém podpatku. Stejně tak nemůžete jít na pohovor v džínsech a vytahaném tričku, jedná-li se o vysokou manažerskou funkci. Často se stává, že personalisté se záměrně vyptávají na to, proč jste se oblékla tak, jak jste se oblékla. Pokud pohovor však ustojíte a budete přijat, můžete dát své fantazii větší volnost. Výběr vhodného oblečení řešte několik dní před samotným pohovorem. Zjišťujete, sondujte, vyhledávejte, pozorujte….a ptejte se známých, kteří ve firmě pracují, abyste měla obrázek o tom, jaké oblečení se v práci nosí. Oblečení vybírejte pohodlné, slušivé a střídmé. Nikde by vás nemělo tlačit ani škrtit.
Hygiena
Tak k hygieně snad ani není co dodat. Pohlídejte si zápach z podpaží a úst. To personalistu velmi rychle odradí a vy půjdete s jasným neúspěchem domů. Mějte čisté nehty, upravené ruce, dobře střižené vlasy a vousy – musíte prostě zanechat dobrý dojem. Přesto však musíte zůstat svá. Na to nikdy nezapomínejte!
Přípravy na pohovor
Taky se vám stává, že před pohovorem nemůžete usnout a přemýšlíte, co personalistovi řeknete a čím ho oslníte? Máte být vážní nebo vtipnější? Kde jsou ty hranice? Co je správné? Tak na tohle vám nikdo neodpoví. Jediná rada, která je nad zlato, je ta, že se musíte chovat podle situace. Jestliže je osoba, se kterou vedete pohovor, vážná, nesnažte se být příliš vtipní. Pokud je zase samý žertík, můžete taky sem tam něco vtipného prohodit, ale méně je někdy více. Vždy se ale chovejte přirozeně a nesnažte se něco předstírat. Personalisté to většinou poznají a dají vám to i pěkně “sežrat”. Budou vás tak dlouho “mučit”, až nakonec stejně předstírat přestanete.
Připravte se doma v duchu na otázky typu: “Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?” Tyhle a podobné otázky personalisté rádi pokládají. A vy se nebojte na ně odpovědět. Klidně se pořádně pochvalte. Zmiňte se o všem, co vám jde, co umíte. U slabých stránek však opatrně. Rozhodně není důvod, abyste na sebe práskli všechny své slabosti. Kdepak, vyberte pouze jednu, dvě a snažte se z nich udělat “něco příznivého” pro firmu.
Zjišťujte, zjišťujte, zjišťujte
Než půjdete na pracovní pohovor, snažte se zjistit co nejvíce informací o společnosti, ve které chcete pracovat. Ne nadarmo se říká, že máte o soupeři vědět co nejvíce, chcete-li ho porazit. Také i vy si připravte nějaké otázky na personalistu, který s vámi povede pracovní pohovor. Pokud nebudete vědět na případnou otázku správnou odpověď, nebojte se říct, že to nevíte. Personalisté často kladou takové dotazy, u kterých neexistuje správná odpověď. Chtějí si pouze ověřit vaši reakci.